Ovatko naiset suurissa maailmanuskonnoissa huonommassa asemassa kuin miehet?

Millä tavalla perinteet ovat vaikuttaneet naisten asemaan ja ovatko ne liitoksissa

monissa kulttuureissa uskonnon harjoittamiseen? Voiko uskontoa syyttää naisten

huonosta asemasta ja asettaako se esteitä kehitykselle?

 

Naisen asema on kysymys, jota on jo kauan pohdittu ja johon ei vieläkään ole vastausta löydetty. Naiset antiikin kulttuureissa olivat täysin riippuvaisia perheen miehistä.

Naisella ei voinut olla omaisuutta tai virkaa. Nainen ei voinut olla todistajana, takaajana, opettajana eikä voinut tehdä sopimusta. Vasta 1800-luvulla säädettiin ensimmäinen laki aviovaimojen omaisuudesta ,jolloin aviovaimot saivat samankaltaisen oikeuden omaisuuteen ja sopimusten solmimiseen kuin naimattomat naiset, lesket ja eronneet naiset. Kun teollistuminen pakotti talonpojat kaupunkeihin  ja naiset tehtaisiin, nainen ryhtyi taisteluun. Se asema, jonka naiset ovat  saavuttaneet, ei johdu miesten hyvätahtoisuudesta tai lempeydestä. Se oli saavutettavissa monien kamppailujen ja uhrausten avulla, ja vain silloin, kun naista tarvittiin yhteiskunnassa esimerkiksi kahden maailmansodan aikana ja se nopeutti teknologian kehitystä.

 

Nykyään ymmärretään se, että nainen on tarvittava voimavara. Nainen toimii usein vientituotteiden valmistajana. Naisten koulutus tiettävästi kasvattaa bruttokansantuotetta ja nopeuttaa kehitystä.

Monet tämän päivän kehityksen tuloksista ovat naisten ansiosta. Minkä takia monissa kehitysmaissa, joissa uskonto  toimii suurimpana aukroriteettinä ei naisella vieläkään ole vapauksia? Monet vieläkin luulevat, että uskonto asettaa naiselle rajoituksia, mutta tämän yleisen luulon kumoamiseen tarvitaan katsausta uskonnon tukipilariin eli uskonnon omaan korkeimpaan aukroriteettiin. Islamissa se on koraani ja hadith.

 

Islamilaista suhtautumista naiseen on pohdittu puolueellisesti.Siksi on tärkeää katsoa tätä asiaa hyvin monesta näkökulmasta. Aloitetaan Koraanista, jossa sanotaan: ”Naisella on samat velvollisuudet ja samat oikeudet kohtuuden mukaan, mutta mies on häntä asteen korkeammalla”.(Koraani 2:228).

 

Korkeampaa asemaa sanotaan Quiwamaksi (ylläpitäminen ja suojeleminen), joka viittaa luonnolliseen eroon miesten ja naisten välillä, joka takaa heikommalle sukupuolelle oikeuden tulla suojelluksi. Se ei kuitenkaan tarkoita korkeampaa etuasemaa tai asemaa, joka takaa miehelle oikeuden olla diktaattorin asemassa.  Islamissa on myös äärimmäisen tärkeää perheessä ja yhteiskunnassa keskustella ongelmista ja päätöksistä kaikkien kanssa. Koraani antaa esimerkin:”…Mutta jos he molemminpuolisen sopimuksen ja neuvottelujen jälkeen sopivat lapsen vieroittamisesta, niin ei kumpikaan tee mitään syntiä”.(Koraani 2: 233).

 

Koraanissa korostetaan ja vaaditaan erityistä lempeyttä ja hyvää kohtelua kumppaneiden välillä

jopa kriisi-tilanteissakin. Koraanissa sanotaan: ”..vaan kohdelkaa heitä hyvätahtoisesti. Jos tunnette vastenmielisyyttä heitä kohtaan, niin voi olla, että vastenmielisyytenne kohdistuukin sellaiseen henkilöön, johon Jumala on kätkenyt paljon hyvää”.(Koraani 4:19)

 

Islamilainen laki tunnustaa naisen oikeuden omaan rahaan, omaisuuteen ja kiinteistöön.

Missään islamilaisen lain osassa ei pidetä naista alempiarvoisena vain sen takia, että hän on nainen.

Naisen työssäkäyntiä ei  kielletä eli naisella on oikeus hankkia itselleen omaa yksityisomaisuutta miehen tarjotessa kaiken muun. Hänellä on myös täysi oikeus hankkia avioero, mutta avioerolla on kummallekin osapuolelle tietyt säännökset, jotka varmistavat sen, ettei päätöstä tehdä ilman tarkkaa harkintaa.

 

Nykyään on ollut paljon puhetta huivista. Monen mielestä huivinpäinen  nainen on ”alistettu”.

Ensinnäkin huivi on etuoikeus, ei pakko. Huivi on itse asiassa paljon vanhempi pukeutumistapa muualla  kuin  islamin keskuudessa. Sitä tapaa monissa uskonnoissa, vaikkei se ole niin yleistä tänään. Huivi kuuluu naisen identiteettiin ja päivittäiseen pukeutumiskoodiin. Islamissa sitä pidetään naisen siveellisyyden mittana, mutta se ei kuitenkaan ole pääasia naisen arjessa.

Suurempi  synti islamissa on se, että ei tee palvontatöitä.

 

 

Musliminaista yleensä kuvataan pienten lasten äitinä. Se antaa hyvin vajaan käsityksen, sillä nainen ei ole pienten lasten äitinä kuin tietyn ajan eikä naisen aika ole tähän sidottuna.

Kotitöistä on kuitenkin mainittava se, että islamissa niitä ei ole määrätty naisen velvollisuudeksi.

Jopa Profeetta Muhammedilla oli tapana siivota kotona ja korjata omat vaatteensa.

Profeetta Muhammedin ajan Medinan yhteisö onkin erittäin esimerkillinen yhteisö kaikille islamilaisille maille. Medinan ajan naiset olivat itsenäisiä ja osallistuivat päätöksentekoon ja asioista keskusteltiin moskeijoissa. Islamissa kehotetaan molempia osapuolia hankkimaan tietoa.

Opiskelu on islamissa sekä miehen että naisen velvollisuus, kuten Profeetta sanoi.

 

Itse olen eri mieltä siinä, että islamissa naista pidetään miestä huonommassa asemassa. Sen tekee kulttuuri. Ennen islamia  monissa paikoissa tyttölapsia haudattiin elävältä. Islamin jälkeen tämä tapa oli taydellisesti poistettu ainakin arabian niemimaalta. Islamissa Profeetan tapaa käyttäytyä ja toimia pidetään ehdottomasti kaikkein parhaimpana tapana.

 

Islamin naiselle takaamat oikeudet eivät toteudu läheskään kaikkialla. Se, mikä kielletään mieheltä, kielletään myös naiselta, ja se mikä sallitaan miehelle sallitaan naiselle.

On kuitenkin valitettavaa, että tämä käytäntö ei toteudu islamilaisissa maissa. Se, mitä islamilaisissa maissa tapahtuu, ei ole sitä, mitä islam sallii. Vastaus löytyy pitkälti kulttuureista ja islamin tulkinnasta. Islamia saatetaan tulkita tiukasti naisen kohdalla, mutta miehen kohdalla on monesti liberaali tulkinta.

 

 

Monesti löydetään useita haditheja naisten oikeuksista. Kaiken tämän löytää vain silloin kun sen haluaa löytää. Naisen  oikeudet eivät milloinkaan ole olleet tasavertaiset miehiin nähden, mutta parannuksia tapahtuu jatkuvasti. Olenkin sitä mieltä, ettei länsimaissakaan ole  tasavertaisuus kohdallaan. Parhaiten naisten asiaa voi edistää katsomalla kriittisesti ennakkoluulojen läpi.

Ayaan Hirsi Alin kommentti on varsin yksipuolinen ja kommentoi ilman uskonnollisia perusteita Profeetta Muhammadista:  ”mielestäni Muhammad on yksilönä halveksuttava. Muhammadin mukaan naisten on elettävä kotiensa vankeina, heidän on käytettävä huntua, heiltä on kielletty tietyt työt, heillä ei ole samaa perintöoikeutta kuin miehillä, heidät pitää kivittää jos he syyllistyvät aviorikokseen – haluan näyttää että on myös toisenlainen todellisuus kuin se ’totuus’, jota levitetään maailmalle Saudien rahojen avulla”.  On kyllä valitettavaa, että näin joissakin yhteisöissä tapahtuu. Olisi katsottava uskonnollisten dogmien yli ja erotettava kulttuuri ja uskonto, sillä kaikkihan sen tietävät, että uskontoa on aina käytetty väärin perusteltaessa tekoja. Siitä meillä on vahvat perusteet. Näen itse muslimityttönä islamin erittäin kauniina uskontona. Olen kyllä tietoinen monista uskontoon liitettävistä alhaisista kulttuurillisista perinteistä, mutta tälläistä ei ole tapahtunut pelkästään islamissa vaan myös muissa uskonnoissa.

 

Islam suo naisille kaikki oikeudet, mutta oikeuksia on vain otettava käyttöön.

Kuten Naji Mekkaoui sanoi: ”Shariaa on vuosikaudet tulkittu väärin.”

Monet järjestöt ovat ihailtavasti edesauttaneet naisten hyvinvointia. Haluaisin itse olla mukana tälläisten järjestöjen kuten UNIFEM:in toiminnassa.